Welkom op de Website van autobedrijf de boorder

Motoren revisie    

Cilinderkop afvlakken

Door oververhitting van de motor kan de cilinderkop krom gaan staan. Hierdoor kan de koppakking gaan lekken. Dan is het noodzakelijk dat de cilinderkop wordt gevlakt. Om een cilinderkop geschikt te maken voor LPG of loodvrije benzine, worden de klepzetels vervangen door gesinterde zetels (Snijder). Deze klepzetels zijn uitermate geschikt voor motoren op gas, hoog belaste motoren en voor motoren met een schrale verbranding (
lean burn).

Cilinderblok boren

In een lopende motor bewegen de zuigers continu op en neer in de cilinders. Op de lange duur veroorzaakt dit slijtage op delen van de cilinderwand. Oververhitting kan ervoor zorgen dat de zuiger steeds verder uitzet tot hij langs de cilinderwand schraapt. Nog grotere schade aan de cilinderwand kan ontstaan als bijvoorbeeld de zuigerveren gebroken zijn en in de cilinder terechtkomen. De cilinderslijtage uit zich in hoger olieverbruik en een verminderde compressie. Om dit te verhelpen, wordt de cilinder uitgeboord tot hij weer regelmatig van vorm is. Omdat de diameter van de cilinder nu iets groter is, worden nieuwe overmaatse zuigers gemonteerd.

Boren en honen van cilinders

Als blijkt dat een cilinderwand beschadigd is dan wordt doormiddel van boren de wand op geboord. Na het fijnboren is een nabewerking nodig in de vorm van honen. Dit betekent dat de grove sporen van het boren worden weggeslepen. Er wordt bovendien een bepaalde structuur in de cilinderwand gebracht om een juist evenwicht te krijgen tussen minimaal olieverbruik en minimale slijtage van de zuigerveren. Het honen gaat een steeds grotere toepassing vinden in de machine en apparatenbouw. Werd deze bewerkingsmethode vroeger praktisch alleen in de automobielindustrie en revisiewerkplaatsen voor motoren toegepast, tegenwoordig wordt het honen daar toegepast, waar boringen met een recht en rond oppervlak nodig zijn.

Afgeronde rechthoek: Wij zijn niet alleen een autobedrijf maar ook een Doe - Het - Zelf Garage

Contact

 

Autobedrijf de Boorder

 

Kaapstanderweg 9

8243 RB  Lelystad

 

Tel: 0320 - 216882

Fax: 0320 - 216689

E-mail: info@garagedeboorder.nl

 

Openingstijden:

 

Maandag - Vrijdag

09:00 - 18:00

Copyright by Barry de Boorder

Tekstvak: Occasions (klik op de foto voor meer info)

Wist u dat?

 

De gemiddelde uitlaatgas temperatuur in de Turbo van een diesel in ongeveer 800 graden. Bij een benzine Turbo is dat ongeveer 1000 graden en dat is heet genoeg om glas te smelten!